Yazar "Akbulut, Yavuz" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 4 / 4
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Exploration of the Beliefs of Novice Language Teachers at the First Year of Their Teaching Endeavors(Selçuk Üniversitesi, 2007) Akbulut, YavuzBu çalışma, yeni İngilizce öğretmenlerinin öncelikli kaygılarını incelemekte, uygulama sırasında lisans düzeyinde öğrendikleri kuramlardan sapıp sapmadıklarını araştırmakta ve gerçek sınıf ortamının gereklerini yerine getirirken yaşadıkları kuram ve uygulama arasındaki farklılıkları açıklamanın çeşitli yollarını aramaktadır. Johnson (1992) tarafından geliştirilen kanı envanterinin Likert ölçeğe göre adapte edilmesi ile nicel veriler, yarı yapılandırılmış görüşmelerle nitel veriler toplanmıştır. 13 İngilizce öğretmeninden toplanan verilerle yapılan çoklu varyans analizi (MANOVA) sonucunda Johnson (1992) tarafından dile getirilen işlev temelli yargıların beceri temelli yargılardan çok daha fazla tercih edildiği görülmüştür. Nicel çözümlemelerin ardından öğretmenlerin kaygılarını daha iyi anlamak amacıyla görüşmeler yapılmıştır. Nitel veriler, önceki çalışmaları desteklemiş, düşünüş ve uygulama arasında farklılık olduğunu göstermiş, yeni öğretmenlerin birincil kaygılarının öğrencilerin anlamlı etkinliklerle yönlendirilmesi yerine sınıf yönetimi, ideal disiplinin sağlanması, ders içeriğinin zamanında tamamlanması ve sınavlara hazırlanmak olduğunu göstermiştir. Çalışmada betimlenen durum için olası açıklamalara yer verilmiştir.Öğe A Proposal for an Online Graduate Degree Program in Computer Education and Instructional Technologies (CEIT) in Turkey(WORLD SCIENTIFIC AND ENGINEERING ACAD AND SOC, 2009) Odabasi, H. Ferhan; Akbulut, Yavuz; Dursun, Ozcan Ozgur; Coklar, Ahmet NaciThis study proposed that there needed to be an online platform for the graduate level studies in Computer Education and Instructional Technologies. The proposed platform was named BOTE-UYUM, or CEIT National MA Initiative Research (CEIT-NMAIR). The platform was suggested to share the expertise of a mega-university, Anadolu University in this case, in the field of Computer Education and Instructional Technologies (CEIT) to offer graduate courses online along with face to face assistance on a regular basis. Generating the platform to empower and diffuse an MA program in CEIT was found significant for the future ICT integration endeavors of the country. Researchers intended to create an on-line learning system, which should be feasible to deliver MA courses. Within the scope of the proposal, a synergy at masters' degree level at CEIT departments in Turkey and Turkish Republic of Northern Cyprus would be created. Before creating the online learning system, it was planned to refer to the opinions of the shareholders, that is, principal participants of the proposed program including academicians, teachers and prospective teachers to form a national point of view. The project should proceed with the creation and evaluation of the online learning system.Öğe REFLECTIONS OF UNDERGRADUATE STUDENTS REGARDING PDA USE FOR INSTRUCTIONAL PURPOSES(Selçuk Üniversitesi, 2007) Kuzu, Abdullah; Çuhadar, Cem; Akbulut, YavuzBu çalışma PDA’ların (kişisel dijital asistan) öğretim amaçlı kullanımına yönelik öğrenci görüşlerini araştırmaktadır. Çalışma, Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi’nde dördüncü dönemde seçmeli olarak verilen BTÖ 204 - Mesleki İngilizce Dersi’nde gerçekleştirilmiştir. Amaçlı örneklem uygulanan çalışmada, önce beş PDA ikinci sınıf öğrencilerine dağıtılmıştır. Öğrenciler Mesleki İngilizce derslerinde PDA kullanmaya başlamadan önce PDA’ları nasıl kullanacaklarına yönelik eğitim almışlardır. Yarı yapılandırılmış görüşmeler aracılığıyla öğrencilerin PDA kullanımına yönelik görüşleri belirlenmiştir. Tümevarımcı kodlama tekniği ile bulgular çözümlenmiş, öğrencilerin çoğunlukla öğretimde PDA kullanımına yönelik olumlu eğilimler içerisinde oldukları sonucuna ulaşılmıştır.Öğe Türki?ye’deki? Eği?ti?m Teknoloji?si? Araştırmalarında Güncel Eği?li?mler(Selçuk Üniversitesi, 2008) Şimşek, Ali; Özdamar, Nilgün; Becit, Gökçe; Kılıçer, Kerem; Akbulut, Yavuz; Yıldırım, YusufThis study provides an evaluation of recent doctoral dissertation studies on educational technology conducted at five big universities in Turkey; namely Anadolu University, Ankara University, Middle East Technical University, Hacettepe University and Marmara University. Along with the libraries of these universities, the online database of the Higher Education Council was reviewed which led researchers to locate a total of 64 dissertations. Researchers directly accessed most of the dissertations. When this was not possible, the authors or advisors of dissertations were asked for help. In addition, educational technology professors at these universities were asked to check if any dissertation was left out. Dissertations were examined in terms of their formats, contents and methodologies. Findings revealed that both quality and quantity of educational technology research vary significantly from one university to another. Approximately three out of four dissertations were completed at Ankara and Anadolu University. Two out of every three studies employed experimental designs and analyzed the findings through intermediate-level statistical techniques. Other studies mostly applied descriptive models along with beginning level statistical procedures. Most of the studies were conducted with full-time students at formal educational institutions except for a few studies conducted at informal educational settings with adult learners. Most of the experimental studies used achievement tests and attitude scales to collect data, and reported intermediate level reliability coefficients. Descriptive studies mostly employed questionnaires, case studies, and content analyses. The most prevailing theme of investigation was computer assisted instruction, followed by instructional design variables and learning approaches. The current evaluation suggests that most themes or issues related to educational technology have not been adequately investigated in Turkey yet. Besides, a considerable number of existing studies have serious problems regarding particularly internal as well as external validity.