Yazar "Arslansan, Ravzanur" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 1 / 1
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Lise öğrencilerinde gelecek beklentisinin mesleki olgunluk ve algılanan sosyal destek açısından incelenmesi(Selçuk Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022) Arslansan, Ravzanur; Bozgeyikli, HasanBu çalışmada lise öğrencilerinde gelecek beklentisini mesleki olgunluk ve algılanan sosyal destek bakımından incelemek amaçlanmıştır. Araştırmanın yöntemi nicel bir araştırma olmakla birlikte ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubu, 2021-2022 öğretim yılında Konya'da çeşitli liselerde öğrenimine devam etmekte olan öğrenciler arasından tesadüfi örnekleme yöntemine göre seçilmiştir. Araştırmaya 342 kız ve 224 erkek olmak üzere 566 lise öğrencisi katılmıştır. Araştırma verilerini toplamak amacıyla 'Ergen Gelecek Beklentileri Ölçeği', 'Mesleki Olgunluk Ölçeği', 'Çok Boyutlu Algılanan Sosyal Destek Ölçeği' ve araştırmacı tarafından geliştirilen 'Kişisel Bilgi Formu' kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen verilerin analizinde bağımsız örneklem t testi, tek yönlü varyans analizi (ANOVA), Pearson Momentler Çarpımı Korelasyon Tekniği ve çoklu doğrusal regresyon analizi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda gelecek beklentisi ve çok boyutlu algılanan sosyal destek açısından erkeklerin ortalamalarının kızların ortalamalarından anlamlı düzeyde yüksek olduğu sonucu bulunmuştur. Algılanan sosyal destek; yaş ve sınıf değişkenine göre incelendiğinde, büyük yaş ve üst sınıf grubu puan ortalamalarının küçük yaş ve alt sınıf grubu puan ortalamalarına göre anlamlı düzeyde yüksek olduğu sonucu elde edilmiştir. Gelecek beklentisi ve algılanan sosyal destek değişkenlerinde mezun olunan ortaokul türüne göre de anlamlı farklılıklar bulunmuştur. Gelecek beklentisi açısından imam hatip ortaokullarından mezun öğrencilerin puan ortalamalarının diğer ortaokullardan mezun olan öğrencilere göre olumlu düzeyde yüksek olduğu bulunmuştur. Algılanan sosyal destek boyutunda ise diğer ortaokullardan mezun olan öğrencilerin ortalamalarının imam hatip ortaokulundan mezun olan öğrencilere göre olumlu düzeyde yüksek olduğu bulunmuştur. Gelecek beklentisi, mesleki olgunluk ve algılanan sosyal destek; devam etmekte oldukları okul türüne göre incelendiğinde gruplar arasında anlamlı farklılıklar bulunmuştur. Gelecek beklentisi boyutunda mesleki ve teknik anadolu liselerinde ve imam hatip liselerinde öğrenim gören öğrencilerin puan ortalamaları fen liseleri ve Anadolu liselerindeki öğrencilerin puan ortalamalarından anlamlı düzeyde yüksektir. Mesleki olgunluk boyutunda ise anadolu lisesi öğrencilerinin puan ortalamalarının mesleki ve teknik anadolu lisesi öğrencilerinin puan ortalamalarından anlamlı düzeyde yüksek olduğu sonucu bulunmuştur. Algılanan sosyal destek boyutunda ise mesleki ve teknik anadolu lisesi öğrencilerinin puan ortalamaları fen, anadolu ve imam hatip lisesi öğrencilerinin puan ortalamalarından daha yüksek bulunmuştur. Algılanan sosyal destek açısından devlet okulunda öğrenim gören öğrencilerin puan ortalamalarının özel okullarda öğrenim gören öğrencilerin puan ortalamalarına göre daha yüksek olduğu bulunmuştur. Gelecek beklentisi boyutunda 7501 ve üzeri aylık gelire sahip olan öğrencilerin puan ortalamalarının 2501-5000 TL ve 5001-7500 TL aylık gelire sahip öğrencilere kıyasla daha yüksek olduğu tespit edilmiştir. Gelecek beklentisi, mesleki olgunluk ve algılanan sosyal destek arasında anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Araştırma bulgularına göre; mesleki olgunluğun ve algılanan sosyal desteğin gelecek beklentisinin anlamlı yordayıcıları olduğu bulunmuştur.