Yazar "Uslu, Banu Baç" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 2 / 2
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Alt sosyo-kültürel özellikler, annenin eğitim durumu, kardeş sayısı ve cinsiyetin çocukların ahlak ve sosyal kural bilgilerine etkisinin incelenmesi(Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2005) Uslu, Banu Baç; Çağdaş, AyselBu araştırmada, alt sosyo kültürel düzeyin, annelerin eğilim durumunun, kardeş sayısı ve cinsiyetin ilköğretim kurumlarına devam etmekte ulan 7, 8 ve 9 yaş grubu çocukların ahlak ve sosyal kural bilgisine etkileri incelenmiştir. Araştırmanın bağımsız değişkenleri alt sosyo kültürel düzey, annenin eğilim durumu, kardeş sayısı ve cinsiyet; bağımlı değişkenleri ise ahlak ve sosyal kural bilgileridir. Araştırmanın örneklemini 2004-2005 öğretim yılında Konya İl Milli Eğitim Müdürlüğü'ne bağlı ilköğretim okullarına devam eden öğrenciler oluşturmaktadır. Araştırmanın ömeklemine şehir alt sosyo kültürel düzeyi temsil eden 89 çocuk; kasaba alt kültürel düzeyi temsil eden 78 çocuk; köy alt sosyo kültürel düzeyi temsil eden 90 çocuk olmak üzere toplam 237 çocuk alınmıştır. Araştırmada iki ortalama arasındaki farkın anlamlılık testinin ikiden çok grup için genellemesini ifade etmek amacıyla 'Tek Yönlü Varyans Analizi', sonucu anlamlı olduğunda ise farklılık varsa hangi grup ya da gruplardan kaynaklandığını tespit elmek amacıyla Duncan Testi yapılmıştır (Alpar, 2001). Verilerin analizinde önem düzeyi 0.05 olarak benimsenmiştir. Araştırma bulguları aşağıda özetlenmiştir. I. Ahlak Kural Bilgisine İlişkin Bulgular: Alt sosyo kültürel düzeyin C.A.A.K.B.P.O, K.Y.A.A.K.B.P.O, K.D.A.A.K.B.P.0 ve T.A.K.B.P.O bakımından A.K.B boyutlarında istatistiksel olarak etkili olmadığı görülürken; O.Y.A.A.K.B.P.O üzerinde etkili olduğu görülmüştür. Bulgulara göre en yüksek puan ortalaması şehir alt sosyo kültür düzeyinden gelen çocuklara, en düşük puan ortalaması ise köy alt sosyo kültüründen gelen çocuklara aittir. Annenin eğitim durumunun O.Y_A.A.K.B.P.O ve K.Y.A.A.K.B.P.O üzerinde etkili olmadığı görülmüştür. Annenin eğitim durumunun çocukların C.A.A.K.B.P.O, K.D.A.A.K.B.P.O ve T.A.K.B.P.O istatistiksel olarak önemli derecede fark bulunmuştur. Üç ayrı puan ortalamasında da en yüksek puanı ortaokul mezunu annelerin çocukları, en düşük puanı ise okur-yazar olmayan annelerin çocukları almıştır. Kardeş sayısının çocukların C.A.^ 0-/A- j K.Y.A.A.K.B.P.0, K.D.A.A.K.B.P.0 ve T.A.K.B.P.O üzerinde etkili olmadığı görülmüştür. Cinsiyet değişkeninin çocukların sadece K.Y.A.A.K.B.P.0 Özerinde etkili olduğu görülmüştür. K.Y.A.A.K.B.P.0 bakıldığında kız çocukların erkek çocuklardan daha yüksek puan aldıkları görülmüştür. II. Sosyal Kural Bilgisine İlişkin Bulgular: Alt sosyo kültür düzeyinin C.A.S.K.B.P.O, K.Y.A.S.K.B.P.O ve T.S.K.B.P.0 üzerinde etkili olmadığı görülürken; O.Y.A.S.K.B.P.O ve K.D.A.S.K.B.P.0 üzerinde etkili olduğu görülmüştür. Her iki ortalamada da en yüksek puanı şehir alt sosyo kültür düzeyinden gelen çocuklar almıştır. Anne eğitim durumunun, çocukların C.A.S.K.B.P.O hariç diğer tüm alt boyutlarda çocukların S.K.B. P.O üzerinde etkili olduğu görülmüştür. 0.Y.A.S.K.B.P.0 göre en yüksek puan ortalaması üniversite mezunu annelerin çocuklarına, K.Y.A.S.K.B.P.O göre en yüksek puan ortalaması ilkokul mezunu annelerin çocuklarına, K.D.A.S.K.B.P.O göre ise üniversite mezunu annelerin çocuklarına ve T.S.K.B.P.0 göre ise en yüksek puan ortalaması ilkokul mezunu annelerin çocuklarına aittir ve son olarak bu puan ortalamalarının tümünde en düşük puan ortalaması okur-yazar olmayan annelerin çocuklarına aittir. Kardeş sayısının C.A.S.K.B.P.O, O.Y.A.S.K.B.P.O, K.Y.A.S.K.B.P.O, K.D.A.S.K.B.P.0 ve T.S.K.B.P.O etkili olmadığı görülmüştür. Cinsiyet değişkenin C.A.S.K.B.P.O, O.Y.A.S.K.B.P.O, K.Y.A.S.K.B.P.O, K.D.A.S.K.B.P.0 ve T.S.K.B.P.O etkili olmadığı saptanmıştır.Öğe Okulöncesi Eğitim Kurumlarına Devam Eden 48-60 Ay Çocukların Sosyal Yetkinlik ve Davranış Değerlendirme Durumlarının İncelenmesi(2015) Gür, Çağla; Koçak, Nurcan; Demircan, Arzu; Uslu, Banu Baç; Şirin, Banu; Şafak, MünireBu araştırmada okul öncesi eğitim kurumlarına devam eden 48-60 aylık çocukların sosyal yetkinlik ve davranış değerlendirmesinin incelenmesi amaçlanmış olup cinsiyete göre farklılaşma durumu ve sosyal yetkinlik, kızgınlık-saldırganlık ve anksiyete-içe dönüklük arasındaki ilişki durumu incelenmiştir. Çalışmada genel tarama modellerinden korelasyonal ve karşılaştırma türü ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Çalışma grubunu Ankara il merkezinde ve okulöncesi eğitim kurumlarına devam eden 48-60 aylık 417 kız,430 erkek toplam 847 çocuk oluşturmaktadır. Veri toplamak için Sosyal Yetkinlik ve Davranış Değerlendirme Ölçeği-SYDD 30 (Social Competence and Behavior Evaluation Scale-SCBE-30) Kişisel Bilgi Formu kullanılmıştır. Verilerde frekans (f) ve yüzde (%) Aritmetik Ortalama( )Standart Sapma, Ss, Mann Whitney U Testi, Korelasyon Analizi(Pearson Korelasyon Katsayısı) hesaplamaları yapılmış ve anlamlılık düzeyi olarak 0,05-0,01- alınmıştır. Yapılan çalışma sonucunda, sosyal yetkinlik açısından kızlar lehine anlamlı bir farklılık bulunurken, kızgınlık-saldırganlık açısından farklılık erkekler lehine anlamlı bulunmuştur, anksiyete-içe dönüklük açısından istatistiksel olarak cinsiyetler açısından anlamlı bir fark bulunmamakla birlikte kızların anksiyete-içe dönüklük puanlarının aritmetik ortalaması erkeklere göre daha yüksek bulunmuştur. Sosyal yetkinlik, kızgınlık-saldırganlık ile anksiyete-içe dönüklük arasındaki ilişki incelendiğinde, sosyal yetkinlik ile kızgınlıksaldırganlık ve sosyal yetkinlik ile anksiyete-içe dönüklük arasında ters yönlü bir ilişki söz konusuyken, kızgınlıksaldırganlık ile anksiyete-içe dönüklük arasında olumlu yönde anlamlı bir ilişki olduğu bulunmuştur.